Kassai Lajos volt a vendége a Nemzeti Fórum Kölcsey Körének 2018. május 16-án.
Itt meghallgathatja:
https://www.youtube.com/watch?v=rALCmdFGcjA
Kassai Lajos mondja: (Az igazat, nem csak a valódit. Kiált, te(l)jes torokkal.)
10:33 – a társadalom felelős a női-férfi szerepért
Nyitott és zárt ösztön kör
A hangya zárt ösztön körben él. Semmit nem tanul, hozza a tudást, amire neki szüksége van.
Az ember nyitott ösztön körrel jött a világra.
A régi társadalmakban férfias férfiakra volt szükség, ezért nem bízták a véletlenre, férfivá nevelték a fiúkat, mert ez volt a társadalom elvárása, és beavatási szertartást tartottak.
Ma ezek az elvárások fellazultak.
Ma milyen társadalmi elvárások vannak? Majd eldönti a gyerek? Érdekes kísérlet. Elég drága kísérlet.
15:00 – Elmélet-gyakorlat
Ma az oktatásból gyakorlati tudás nélkül jönnek ki a gyerekek. Nincs struktúra érzéke (körbe kaszálja magát a fűkaszával, nem innen-oda irányban.) Sokan közülük még semmilyen munkában nem vettek még részt. De nincs labda-érzékük, nincs alapvető mozgáskoordinációjuk, nincs erőnlétük.
Nálam a melléktermék az elsődleges. Életmódot kell kialakítani és ennek melléktermékeként kiváló lovasíjászok lesznek.
Ha hajlandók ezt az életmódot elsajátítani.
A mai ember nem akarja elhagyni a komfort zónáját, ráadásul ma a komfort zóna szűkülését tapasztaljuk.
22:48
===========
a rossz idők kemény embereket hoznak, a kemény emberek jó időket hoznak,
a jó idők gyenge embereket hoznak, a gyenge emberek rossz időket hoznak.
===========
Az élet terhei kisebbek, mint amennyit az emberek az élet könnyítése céljából magukra vesznek.
===========
Kassai Lajos a világ minden táján tart képzéseket. A jelentkezők befizetnek, de nem tesznek erőfeszítést. „Miért álltál meg? – Elfáradtam. – Na de, nem is lihegsz?!; Megáll, mert egy kicsit több levegőre van szüksége.” Másik: „Ki maga, hogy megmondja nekem, mit csináljak.”
A legjobb motivációs jelszó: UTÁNAM.
26:16 – nemzeti lovasprogram – kormánytámogatás.
Ma valami olyan problémák vannak, amik nem teszik lehetővé a hatékony működést. Nem kell újat kitalálni. Az elődeink letették azokat a működési elveket, amiket nekünk követni kell. Évek kellenek ahhoz, hogy jó eredményt lehessen felmutatni. Ki kell nevezni egy vezetőt, szakmai magaslaton lévő embert, akiben elhivatottság van. „Mire van szükséged? Csináld!”, bizalmat adni neki, és jogköröket. És a védelmet adni neki, hiszen támadások fogják érni, mert a becsontosodott érdekköröket kell felbontania!
Dallos Gyula kiváló szakember, kidolgozta a nemzeti lovasprogramot.
Csekonics József (II. József császár idején, tábornok, császári és királyi generál főstrázsamester, a magyar lótenyésztés történetének nagy alakja) feladata volt létrehozni a magyar királyi ménesbirtokokat. Problémát okozott a kialakult korrupció. A tiszti kar panaszkodott, hogy a lovak alkalmatlanok. Csekonics József nekilátott, felszámolta ezt az érdekrendszert. Bizalmat kapott, teljhatalmat kapott és pénzt kapott hozzá. A ménes-birtokrendszerbe a legjobb lovastisztek kerültek. Nem volt korrupció. Senki nem vitt haza egy zsák zabot sem. Eszébe nem jutott senkinek, hogy a rábízott aranyakat ne felelősséggel költse el, és hogy ne számoljon el a pénzzel.
A lótenyésztés és az állattenyésztés, de a növénytermesztés is (bánáti búza) kiváló eredményeket ért el abban az időben.
Oktatás – lovasprogram – gazdaság. Összhang kell. Egyirányba mutató akarat. Évek kellenek ahhoz, hogy jó eredményt lehessen felmutatni. Ki kell nevezni egy vezetőt, szakmai magaslaton lévő embert, akiben elhivatottság van. „Mire van szükséged? Csináld!”, bizalmat adni neki, és jogköröket. És a kormány álljon mögé, hiszen támadások fogják érni, mert a becsontosodott érdekköröket kell felbontania!
Ebben a rendszerben nincs esélye a demokráciának. Ehhez diktatúra kell. A diktatúrát értsük jól.
==========
Diktátor az, aki diktál, aki a szakmailag olyan szinten áll, hogy diktálni tud, aki tudja, milyen feladatokat kell megoldani és azokat a feladatokat milyen sorrendben kell végrehajtani. Ehhez meg kell kapnia a támogatottságot és a védelmet.
==========
37:16 – Az iskolai lovas oktatásnak milyen esélye van.
Ezt a tanárképzéssel kell kezdeni. A jó tanár és a rossz tanár két ellentétes irány.
Ellentmondás: ugyanolyan képesítést kapnak tudás nélkül is tanfolyami résztvevők, mint a legjobb szakemberek.
Melyik szakmát lehet egy gyorstalpalón elvégezni? A szakmai tudás megszerzéséhez egy élet kell.
Centralizálás kell, ha a rendszer szubjektív. Ha a megítélés szubjektív lehet, akkor központi vizsgát kell szervezni. A döntéshozó a legjobb szakember legyen.
Decentralizálni csak az objektív rendszereket lehet.
=========
Centralizálás kell, ha a rendszer szubjektív.
Decentralizálni csak az objektív rendszereket lehet.
=========
44:40 – egy jó történet Lezsákról és Princzről
Lezsák Sándorban természetes segítőszándék van. Egy életen át ember tudott maradni, egy olyan korban, amikor emberek el tudnak szállni.
46:13 – gyereknevelés, vicces történet a katari király elkényeztetett unokaöccséről
Nem tudtuk a világ más tájára exportálni a lovasíjász iskolákat, a lelkét nem tudtuk máshol meghonosítani. Látták az eredményt, arra vágytak a megrendelők, de ők nem tették meg azokat az erőfeszítéseket, melyek alapvetően kellenek az eredményekhez.
„Figyelj, én nem ülöm meg szőrén a lovat!”
A másik „beült a karos székbe és kólát ivott, megsértődött, ő nem hajlandó elviselni, hogy valaki megmondja neki, mit csináljon.”
A pénz kiforgatja az embereket a valóság érzékeléséből.
Pótcselekvések vannak, nem tudja, hogy miért van ott, ahol van, miért csinálja azt, amit csinál. Befizet, mert van pénze, de mégsem csinálja végig a lépéseket. Hozzá van szokva, hogy pénzért mindent megvehet. „no limit” kategória, fogalma sincs mekkora vagyona van. „Az a baj, hogy tulajdonosa vagy a lovaknak és nem a gazdája.”
=========
Óriási különbség birtokolni egy lovat vagy gazdájának lenni egy lónak. (Behelyettesíthető más is.)
=========
Ördögi kör jön létre:
Beleharap egy tábla csokiba és a többit eldobja, beleiszik az üveg üdítőbe és eldobja, belekanalaz a levesbe és ott hagyja. „A világot adják ide nekem” – elvárják.
Tanuld meg, hogy annyit vegyél ki a tányérodra, amennyire szükséged van, és azt edd meg. Erre rá lehet szoktatni a gyereket.
A természetből ne vegyél ki többet, mint amennyire feltétlenül szükséged van. Ma nagyon sok egyszerű elvet felrúgunk.
Pl. látszott a járásukon, hogy még sosem érte lábukat a (selymes) homok. Talán sikerült kimozdítani őket.
A környezetük, a hiénák, vérszívók, a szolgák mindent megtesznek, igyekeznek, hogy az ő deformált igényeiket kielégítsék, mert ebből élnek, fizetést kapnak érte. A környezetük „puffasztja az egójukat”.
A gazdag rétegből valók leragadnak akkor, ha valamit nem lehet megvásárolni.
Nálam szembesültek azzal, hogy a világnak van olyan része, amit nem lehet megvenni. Ebben a legszörnyűbb, hogy ezekből vezetők lesznek.
Ma a gyerekek nem köszönnek. 30 éve még köszöntek, ha beléptek. Ma a gyerekek nem segítik a rászorulót. Zsigerből nem jön, hogy segítsenek.
1:06:00
Elmélyült gyakorlati tudás kell. Cél és a ló.
=========
Ha nagy a távolság az elmélet és a gyakorlat között, az átvezető híd beszakad.
=========
Összpontosítás. Egyszerre kell tudni figyelni az egyénre és a közösségre. Az tud jó közösséget szervezni, az tud jó társadalmat felépíteni és szervezni, akiben ez a képesség megvan. (Népbetegséget nem lehet úgy gyógyítani, hogy az egyént kezeljük.)
=========